اهمیت رنگ در طراحی سایت
انتخاب رنگ مناسب هر سایت، مقولهای است که طراحان وب، پاسخ جامع و کاملی برای آن عرضه نکردهاند. همچنین تمام طراحان به اصل روان شناسی رنگها در سایت خود اهمیت نمیدهند.
در هر صورت یک اصل کلی وجود دارد که میگوید: در رنگ بندی یک صفحه، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحهای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت، به رنگ در طراحی سایت ختم میشود و بسیار مهم است که این قوانین رعایت شوند.
سایتهای دولتی و به طور کل، سایتهایی با بازدیدکننده بسیار بالا ، معمولاً از رنک سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینکهای صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به کار میرود ، استفاده میکنند. سایتهایی که بیش تر جنبه شخصی دارند، از رنگهای مکمل استفاده میکنند. مثلاً رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمهای، جذابیت خاصی به سایتهایی با موضوعیت بازرگانی میدهد و یا رنگ در طراحی سایتهای کودکان، به یاد آورنده شادی، کودکی و نشاطند. به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ در طراحی سایت از اهمیت مهمی برخوردار است.
در ادامه این مطلب، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ در مخاطبان از دید روان شناسان داریم و فعلاً در مورد این که چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است، صحبت نمیکنیم. اگر چه این توضیحات، خود نیز بیانگر استنتاجات خوبی هستند که وب مسترها را در گرافیک سایت، به خوبی هدایت میکند.
رنگ در طراحی سایت
یک بهترین رنگ نداریم!
در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز، چنین رویکردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را nextمیکنیم. نکاتی که میبایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند.
اثر روان شناسی رنگ
قابلیت خواندن متون صفحات سایت . مثل سایت : (www.iranbusinesstime.com)
رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند ، گرافیکها ، لینکها و متون ( مثل سایت www.ray-com.com)
وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرمهای صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده (مثل سایت www.mrhost.ir)
وجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخشهای مختلف سایت .
سایتی مانند یاهو ، که روزانه میلیونها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاص در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده است . به طور مثال، بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار تفاوت دارد.
۵ اصل مهم
لیست زیر مشخصههایی از رنگها را که هنگام طراحی باید مد نظر داشته باشید بیان میکند:
رنگها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
رنگها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند، بلکه اثر خود را کاملاً در رفتار ما نشان میدهند.
اثر گذاری رنگ در فرهنگهای مختلف گوناگون است!
هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد. به قول مک لوهان، رسانه همان پیام است.
به طور کل، رنگها دارای خصیصههای خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفههای موجود در رنگها اشاره شده است.
سفید : اشاره دارد به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی. سفید بهترین رنگ برای بک گراندهای وب است. در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
سیاه : اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند.
قرمز : توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت به معنی وام و بدهی است . این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .
آبی : امنیت، اعتماد، مسیولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت به معنای ضمانت مالی است .
سبز : تندرستی، فراوانی، حاصل خیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشمها راحتتر از همه دیده میشود .
قهوه ای : تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن. قهوهای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .
خاکستری : صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت به معنای سنت گرایی است .
صورتی : ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک .
بنفش : وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه است.
نارنجی : سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.
زرد : نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سختترین رنگ برای چشمهاست .
طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است .
به طور کل، رنگها دارای خصیصههای خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفههای موجود در رنگها اشاره شده است.
سفید : اشاره دارد به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی. سفید بهترین رنگ برای بک گراندهای وب است. در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
سیاه : اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند.
قرمز : توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت به معنی وام و بدهی است . این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .
آبی : امنیت، اعتماد، مسیولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت به معنای ضمانت مالی است .
سبز : تندرستی، فراوانی، حاصل خیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشمها راحتتر از همه دیده میشود .
قهوه ای : تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن. قهوهای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .
خاکستری : صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت به معنای سنت گرایی است .
صورتی : ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک .
بنفش : وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه است.
نارنجی : سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.
زرد : نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سختترین رنگ برای چشمهاست .
طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است .
نقره ای : سرما علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .
پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود بیاندیشید. چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید. بعد رنگ خود را انتخاب کنید.
اهمیت رنگ در طراحی سایت
دیدگاه دیگران (بدون دیدگاه)...
Leave a reply