مراحل پشتیبانی وبسایت
ضرورت پشتیبانی از سایت
زمانی که یک وب سایت راه اندازی(طراحی وب سایت) می شود، به این معنا نیست که همه چیز تمام شده و می توان با بارگذاری محتواها در آن، برای بهره وری و بازدهی منتظر ماند. بلکه سایت ها به پشتیبانی نیاز دارند. ممکن است در طی دوره های زمانی، سایت با مشکلات متعددی مواجه شود و یا با ورود افزونه های جدید، به تنظیم مجدد نیاز پیدا کند. بنابراین باید بتوان سایت را مطابق با فاکتورهای جدیدی که وارد بازار می شود، مدیریت و اداره کرد. در صورتی که از سایت پشتیبانی نشود، پس از مدتی به لینک های شکسته، افزونه های قدیمی و از رده خارج، سیستم مدیریت محتوای غیراستاندارد و ... دچار می شود. بنابراین باید به طور مدام سایت بررسی و مطابق با استانداردهای روز دنیا بهینه سازی شود.
پشتیبانی سایت ها براساس میزان امکانات و شرایط آنها صورت می گیرد. سایت هایی که بازدیدکننده بیشتری دارند، بی شک به پشتیبانی نیاز مبرمی دارند. البته این حرف به این معنا نیست که سایر وب سایت هایی که رتبه بالایی ندارند، بی نیاز از پشتیبان هستند. در پشتیبانی سایت، نمایشگرهایی که در معرض دید بازدیدکننده ها قرار می گیرند، باید به طور مداوم بروزرسانی شوند. در واقع برای تایید صحت و درستی کارکرد سایت، وجود پشتیبان ضرورت پیدا می کند. با وجود پشتیبان می توان تمام خطاها و مشکلاتی که در سایت ایجاد شده اند را برطرف کرد.
مزایای پشتیبانی سایت
پشتیبانی سایت با مهارت های خاصی همراه است و اصول و اسلوب آن در اختیار کسانی است که به بسیاری از کدهای برنامه نویسی، آنالیز سایت و تولید محتوا و بهینه سازی وب سایت تسلط کافی دارند. در پشتیبانی سایت موارد زیر برای سایت حاصل می شود:
حفظ و نگهداری اطلاعات سایت
آپلود فایلهای با حجم بالا در سایت
بروزرسانی قسمت های مختلف گرافیکی سایت
ایجاد کپی های پشتیبانی از پرونده ها در سرور سایت
پیاده سازی بهترین محتواها مطابق با الگوریتم های گوگل
ارائه آخرین ویرایش های ساختار سایت و ماژول های جدید
بروزرسانی محتوای سایت مطابق با اطلاعات ارسالی کارفرمایان
کمک به مدیران سایت ها برای بروزرسانی بهتر و آسانتر محتوا
نصب و راه اندازی ابزارهای جدید بر روی سایت به صورت خودکار
آموزش، راهنمایی و هدایت کاربران برای استفاده از امکانات جدید در سایت
حفظ سایت و برطرف کردن مشکلات ایجاد شده برای بازدهی بیشتر و موثرتر
مراحل پشتیبانی سایت
پشتیبانی یک عملیات یا فرآیند کوتاه مدت نیست و در عین حال تنها یکبار انجام نمی شود. بلکه نیاز به تلاش مداوم دارد. در برخی سایت ها که برای ارتقا رتبه و افزایش بازدیدکننده، ارزش و اهمیت خاصی قائل هستند، پشتیبانی از وب سایت ممکن است در چند سال انجام و به طور مداوم تمدید شود. در این صورت سایت با هیچ خطا و مشکلی مواجه نمی شود و در نتیجه می توان هر روز شاهد ورود حجم وسیعی از بازدیدکننده ها بود.
پشتیبانی سایت در چند مرحله انجام می شود که عبارتند از:
نگهداری و پشتیبانی فنی
پس از اینکه سایت راه اندازی شد، ممکن است برخی از قسمت های آن دچار مشکل شوند. برای مثال در قسمت قالب های جوملا که به صورتOPEN هستند، ممکن است لینک سایر وب سایت ها قرار بگیرد. در این صورت کاربران پس از ورود به سایت، به سایت آنها هدایت شده و این امر به مرور زمان از رتبه سایت بکاهد. برای جلوگیری از این دست اتفاقات، پشتیبانی فنی در اولویت قرار می گیرد. ضمن اینکه ورود افزونه های جدید، به معنای قدیمی شدن برخی دیگر از افزونه ها برای موتورهای جستجو است. پشتیبان باید از ورود افزونه ها و ابزارهای جدید اطلاع داشته باشد و آنها را در سایت نصب کند.
نگهداری و پشتیبانی امنیتی
بعد از راه اندازی سایت، حفظ حریم شخصی بازدیدکننده ها و خارج کردن اطلاعات از دسترس افراد سود، ضرورت پیدا می کند. در صورتی که سایت در مورد خرید و فروش محصولات و خدمات فعالیت دارد و بازدیدکنندگان اطلاعات بانکی خود را در سایت وارد می کنند، حفظ امنیت آنها ضرورت بیشتری دارد. حضور هکرها به معنای دسترسی به اطلاعات بانکی کاربران و در نتیجه می تواند عواقب وخیمی را به دنبال داشته باشد. بنابراین بررسی مدام سایت و تغییر کدهای موجود می تواند از ورود هکرها به داخل سایت جلوگیری کند که این کار توسط پشتیبان امنیتی انجام می شود.
نگهداری و پشتیبانی محتوایی
پس از حفظ حریم شخصی کاربران، نوبت به بارگذاری محتواها در سایت می رسد. محتواها عامل سئو وبسایت هستند. بنابراین پشتیبانی از محتواها تاثیر زیادی در حفظ رتبه سایت دارد. پشتیبانی محتواها با بررسی و تغییر لینک های شکسته، بازنویسی محتواهای کپی شده و ... انجام می شود.